dimecres, 31 de maig del 2017

RESSENYA TÈCNICA: LA LECTURA AL CENTRE





RESSENYES

LA LECTURA AL CENTRE;

Llegir (i escriure) llibres, pantalles i documents en el Pla de Lectura de Centre.

Gemma Lluch


Bromera (didàctiques)



Es tracta d’una guia, un manual que serveix de ferramenta per a escriure un bon pla de lectura al centre educatiu.



Per escriure-l, pàgina 9 à “Per escriure aquest lliure ha sigut necessari fer una recopilació. Al Ipad, al mòbil,... llegir instruccions, teatre, biografies, novel·les, il·lustracions, pàgines d’economia, etc. Llegir per informar-nos, per saber, per tenir criteri i opinió, per gaudir o pensar... llegir per escriure i compartir allò que m’agrada, allò que m’emociona,...”



En primer lloc, dir que la tasca dels mestres és molt important i imprescindible. Han de fer una feina per a satisfer una necessitat educativa real. Per això recalca la importància del paper del mediador (família i centre educatiu). Important perquè els mestres interaccionen amb les famílies constantment.



Per aconseguir que els alumnes gaudisquen dels llibres i obtinguin un hàbit lector és important no quedar-nos únicament amb el llibre de text i fer diverses activitats.



Hem de saber com incloure en la programació cadascuna de les microhàbilitats que volem treballar. Per exemple, perquè milloren la tria que els agradi o perquè sàpiguen treballar en alguns recursos, tecnologies (informació i comunicació). Per això, és important tractar d’ incorporar tots el recursos en la nostra manera de treballar amb els xiquets i les famílies.



Hem d’oblidar que hem d’ ensenyar també sense caure en la monotonia, evitar fer les fitxes de lectura.



Els xiquets de hui dia són coneguts com nadons digitals, però no és de tot cert, cal distingir les habilitats dins de la competència, és a dir, els bebès miren les fotos al Ipad, saben usar les TICS, però no en relació amb l’educació. Són recursos molt útils per a buscar fonts d’informació que l’interessen o xarxes socials de lectura. Fer diferents grups de lectura on els xiquets d’una determinada edat parlen dels llibres de literatura, els expliquen, els recomanen, etc. També els podem utilitzar per fer videoblogs de menors, on recomanen llibres en l’àmbit escolar de manera privada i públicament.



En la nostra programació a l’aula hem de transmetre el nostre plaer mitjançant les pràctiques, ser el reflex dels xiquets. A més a més, amb una mirada global en totes les altres àrees, treballar altres competències del currículum transversalment.



Amb les lectures també podem treballar temes controvertits. Tractar qüestions de la vida quotidiana i que sàpiguen traure les seues conclusions pel que fan aquests temes. Cal fer-los pensar i despertar el seu esperit crític..



Jo quan era petita no m’agradava gens llegir, però mirar els dibuixos dels còmic sí. Si pensem en aquest cas, quan l’atenció és insuficient i volem captar-la, les il·lustracions son molt útils. Els xiquets podem imaginar-se la història. Per exemple, els àlbums il·lustrats o els còmics, transformen el llibre en un objecte artístic i requereix d’una observació més pausada.



Per tal de transmetre mitjançant diverses lectures i gèneres i aconseguir que ells sols llisquen, Gemma Lluch proposa algunes pràctiques que es poden realitzar a l’aula i també nombroses idees per a planificar activitats de lectura, escriptura, etc.



Finalment, el objectiu final de la autora és entusiasmar als xiquets i evitar la monotonia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada