RESSENYA TÈCNICA
PAULA MOLINS
FORMACIÓ LITERÀRIA
2on B
GRAMÀTICA DE LA FANTASIA
Dades
En aquesta
ressenya parlaré del llibre “Gramàtica de la fantasia” una adaptació en
valencià de l’editorial Aliorna i adaptat i traduït per Teresa Duran. Es va
publicar a l’any 1973 per l’autor Gianni Rodari, un italià periodista i pedagog
i que es dedica sobre tot a la literatura infantil i juvenil. Aquesta obra
consta de 45 capítols en els que podem observar com l’autor va explicant unes
pautes necessàries per a llegir amb els xiquets.
Estructura i parts del llibre
El llibre parla
en gran part d’experiències del propi autor dins del camp dels xiquets i per
això va tractant els comportaments i actituds més freqüents dels xiquets amb el
fi d’entendre’ls. També podem trobar opinions de professionals de l’ensenyament
i per mares i mares. L’objectiu és augmentar el desenvolupament de la
creativitat i la imaginació dels xiquets.
Aquesta obra
consta de 45 capítols en els que observem tota mena de pautes, tècniques,
consells i una gran varietat d’activitats per a treballar amb contes,
històries... etc.
La majoria dels
capítols estan aplicats per als mestres però també podem trobar alguns dirigits
per a mares i pares i totes les persones que poden conviure amb els xiquets a
sa casa. Per exemple de vegades veiem com parlava dels objectes de la casa i
del menjar. Altra part veiem com podem ajudar als xiquets en el seu
desenvolupament amb endevinalles, contes tradicionals i ens dona informació de
com era la literatura en temps passats.
Per a finalitzar
tracta exemples pràctics de reaccions dels xiquets al escoltar determinats
contes.
Comentari crític des de l’educació
literària
Des del meu punt
de vista crític, pense que és molt una visió molt positiva dels recursos
literaris que podem utilitzar els mestres. Durant tot el llibre existeix la
intenció de transmetre idees per a aconseguir que els xiquets augmenten la
creativitat i imaginació. Per a aconseguir això s’han de treballar i una bona
ferramenta és la lectura i la creació literària. Ja que, des de la meua
perspectiva, hui dia s’estan matant amb els mètodes educatius que deixen el “desenvolupament
de la creativitat” en mans únicament de les assignatures de plàstica i música.
Oblidant-se de que el pensament de l’ésser humà funciona amb el llenguatge i és
amb el llenguatge doncs, la ferramenta amb la que podem aconseguir les
creacions més belles i profundes.
També m’agradaria
comentar que amb les endevinalles pense que sí que es desenvolupa la
imaginació, ja que els alumnes han de realitzar inferències lliures i
desenvolupar respostes sense més patrons que els seus pensaments.
Com em serveix a
mi com a educadora? Gràcies a aquest llibre he pogut extraure diferents
activitats pràctiques per a realitzar a l’aula. Citaré les que més m’han cridat
l’atenció: “La xinesa de l’estany”: és una activitat perfecta per a desfer
paraules i formar altres, seria olt profitosa a més en xiquets amb dislèxia fonològica
i els ajudaria molt alhora que ho passen molt be. “Què ocorreria si...?” M’ha
paregut un bon recurs per a aconseguir que els xiquets, a arrel d’una hipòtesi
fantàstica puguen crear les seues pròpies històries. M’agradaria aprendre per
al futur moltes dinàmiques també per a corregir els errors. És a dir,
activitats “d’error creatiu”.
M’agradaria
concloure dient que el llenguatge és una via perfecta per a desenvolupar la
creativitat i que els docents podem ajudar a crear coses increïbles amb els
nostres xiquets.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada