diumenge, 4 de juny del 2017

Lectura tècnica: Gramàtica de la fantasia

RESSENYA TÈCNICA
PAULA MOLINS
FORMACIÓ LITERÀRIA
2on B

GRAMÀTICA DE LA FANTASIA
Dades

En aquesta ressenya parlaré del llibre “Gramàtica de la fantasia” una adaptació en valencià de l’editorial Aliorna i adaptat i traduït per Teresa Duran. Es va publicar a l’any 1973 per l’autor Gianni Rodari, un italià periodista i pedagog i que es dedica sobre tot a la literatura infantil i juvenil. Aquesta obra consta de 45 capítols en els que podem observar com l’autor va explicant unes pautes necessàries per a llegir amb els xiquets.

Estructura i parts del llibre

El llibre parla en gran part d’experiències del propi autor dins del camp dels xiquets i per això va tractant els comportaments i actituds més freqüents dels xiquets amb el fi d’entendre’ls. També podem trobar opinions de professionals de l’ensenyament i per mares i mares. L’objectiu és augmentar el desenvolupament de la creativitat i la imaginació dels xiquets.
Aquesta obra consta de 45 capítols en els que observem tota mena de pautes, tècniques, consells i una gran varietat d’activitats per a treballar amb contes, històries... etc.
La majoria dels capítols estan aplicats per als mestres però també podem trobar alguns dirigits per a mares i pares i totes les persones que poden conviure amb els xiquets a sa casa. Per exemple de vegades veiem com parlava dels objectes de la casa i del menjar. Altra part veiem com podem ajudar als xiquets en el seu desenvolupament amb endevinalles, contes tradicionals i ens dona informació de com era la literatura en temps passats.
Per a finalitzar tracta exemples pràctics de reaccions dels xiquets al escoltar determinats contes.

Comentari crític des de l’educació literària

Des del meu punt de vista crític, pense que és molt una visió molt positiva dels recursos literaris que podem utilitzar els mestres. Durant tot el llibre existeix la intenció de transmetre idees per a aconseguir que els xiquets augmenten la creativitat i imaginació. Per a aconseguir això s’han de treballar i una bona ferramenta és la lectura i la creació literària. Ja que, des de la meua perspectiva, hui dia s’estan matant amb els mètodes educatius que deixen el “desenvolupament de la creativitat” en mans únicament de les assignatures de plàstica i música. Oblidant-se de que el pensament de l’ésser humà funciona amb el llenguatge i és amb el llenguatge doncs, la ferramenta amb la que podem aconseguir les creacions més belles i profundes.
També m’agradaria comentar que amb les endevinalles pense que sí que es desenvolupa la imaginació, ja que els alumnes han de realitzar inferències lliures i desenvolupar respostes sense més patrons que els seus pensaments.
Com em serveix a mi com a educadora? Gràcies a aquest llibre he pogut extraure diferents activitats pràctiques per a realitzar a l’aula. Citaré les que més m’han cridat l’atenció: “La xinesa de l’estany”: és una activitat perfecta per a desfer paraules i formar altres, seria olt profitosa a més en xiquets amb dislèxia fonològica i els ajudaria molt alhora que ho passen molt be. “Què ocorreria si...?” M’ha paregut un bon recurs per a aconseguir que els xiquets, a arrel d’una hipòtesi fantàstica puguen crear les seues pròpies històries. M’agradaria aprendre per al futur moltes dinàmiques també per a corregir els errors. És a dir, activitats “d’error creatiu”.

M’agradaria concloure dient que el llenguatge és una via perfecta per a desenvolupar la creativitat i que els docents podem ajudar a crear coses increïbles amb els nostres xiquets.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada