diumenge, 4 de juny del 2017

Ressenya tècnica: Gramàtica de la fantasia



RESSENYA LECTURA TÈCNICA
FORMACIÓ LITERÀRIA
2on B - MAGISTERI
GRAMÀTICA DE LA FANTASIA



Gramàtica de la fantasia

Dades 

            El llibre que he escollit és Gramàtica de la fantasia. Va ser escrit a l’any 1973 per Gianni Rodari, escriptor, periodista i pedagog italià especialitzat en lectura infantil i juvenil. El llibre consta de 45 capítols en els que l’autor ens dona pautes per a posar en practica amb els xiquets. El que he llegit és l’adaptació al valencià de l’editorial Aliorna adaptat i traduït per Teresa Durán. 

            El llibre tracta d’explicar alguns mètodes per ajudar tant a xiquets com a majors a contar i crear histories. Per açò, l’autor creu que és molt important desenvolupar la creativitat i la imaginació i per això han de treballar i preparar-se. Rodari dona exercicis, tècniques i activitats per ajudar.

            Una gran part del llibre tracta les experiències de l’autor en el camp dels xiquets, el que li ajuda a entendre els comportaments i actituds més freqüents dels mes petits. 

            El llibre està escrit per a professionals de l’ensenyança i per a pares i mares, en general per a la gent adulta que està en contacte amb xiquets, per poder ajudar-los a contribuir en el correcte desenvolupament de la creativitat i la imaginació del xiquet.


Parts del llibre

            El llibre esta dividit en 45 capítols en els que l’autor ens dona una sèrie de pautes, tècniques o consells mitjançant activitats, contes o histories reals entre altres mètodes.

            Uns quants capítols estan dirigits per a pares i mares i les persones que conviuen amb els xiquets a casa, ja que tracta dels objectes de la casa i del menjar. Altra part del llibre, per exemple, va dirigida a l’ensenyança mitjançant les endevinalles. Una altra tracta de l’ensenyament partint de contes tradicionals, on ens dona informació sobre el passat i ajuda a entendre com eren els contes abans.

            Per últim, la part final, tracta de contes ja fets, reaccions dels xiquets al escoltar-los i experiències personals de l’autor. Es una part entretinguda i on es troben sintetitzades moltes de les idees principals del llibre.

            Tot el llibre ens intenta transmetre idees per aconseguir augmentar la creativitat i imaginació dels infants, no obstant empra distints mètodes, no a soles pautes, sinó també mitjançant contes, experiències personals, jocs, activitats, etc...

Opinió personal.



           De veres que aquest llibre m’ha paregut molt interessant i molt recomanable per a persones que estiguin en contacte amb xiquets. M’ha agradat que l’autor ens done pautes, exemples de activitats i pràctiques que ens poden ajudar als futurs docents a millorar la creativitat i la imaginació dels xiquets amb els que treballarem algun dia.


            El que més destacaria és la gran varietat de ajudes que ens aporta l’autor amb moltíssimes propostes de jocs, activitats i practiques, aplicables tant a classe com a vegades a casa amb les quals el que busca es afavorir als més menuts proporcionant-li una millor creativitat i un augment de la imaginació, la qual cosa l’afavorirà ens molts aspectes de la seua vida futura.

            Jo aquest llibre el recomanaria a tots els meus futurs companys de treball o als meus actuals companys de aula, ja que considere que aporta moltíssima informació rellevant per al entorn en el que anem a treballar en la nostra vida professional. De fet, no a soles el recomanaria sinó que quasi el considere un requisit indispensable per a qualsevol persona que vaja a estar en contacte amb xiquets ja que aporta moltíssima informació necessària.

            Les activitats que més m’han agradat i que jo posaria en pràctica en la meua aula són:

Caputxeta en helicòpter:
En aquesta activitat, l’educador mostra cinc paraules que facan referència clara a un conte (per exemple el de caputxeta) i mostrar una altra que no tinga res a vore amb el conte, i els xiquets amb aquestes sis paraules deurà crear la seua pròpia historia, fent ací un fort exercici de creativitat. A més, l’educador pot observar la capacitat del xiquet de reaccionar davant d’un nou element inesperat.

L’error creatiu:
            Altra activitat que m’ha agradat molt és l’error creatiu, en la qual es tracte de beneficiar la creativitat i la imaginació del xiquet a partir d’un error que haja pogut cometre. Per exemple, si el xiquet diu que el seu amic viu en una capsa en volta de dir una casa, el mestre te que fer que el xiquet siga parlant i explicant com si el seu amic visquera de veritat en una capsa.

Conclusió:

            De veritat que com a lector, he gaudit moltíssim del llibre ja que he pogut extraure molta informació útil per a la meua vida professional en contacte amb xiquets.  Com ja he dit abans, el considere un llibre molt important que es deuria llegir tota persona que estiga en contacte amb xiquets ja que ens pot obrir tants a nosaltres com als xiquets una nova porta a la imaginació i la creativitat amb la qual mai havíem treballat abans i que jo considere que és molt beneficiosa. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada