RESSENYA LECTURA TÈCNICA
FORMACIÓ LITERÀRIA
2on B - MAGISTERI
GRAMÀTICA DE LA FANTASIA
Gramàtica de la fantasia
Dades
El
llibre que he escollit és Gramàtica de la
fantasia. Va ser escrit a l’any 1973 per Gianni Rodari, escriptor,
periodista i pedagog italià especialitzat en lectura infantil i juvenil. El
llibre consta de 45 capítols en els que l’autor ens dona pautes per a posar en
practica amb els xiquets. El que he llegit és l’adaptació al valencià de
l’editorial Aliorna adaptat i traduït
per Teresa Durán.
El
llibre tracta d’explicar alguns mètodes per ajudar tant a xiquets com a majors
a contar i crear histories. Per açò, l’autor creu que és molt important
desenvolupar la creativitat i la imaginació i per això han de treballar i
preparar-se. Rodari dona exercicis, tècniques i activitats per ajudar.
Una
gran part del llibre tracta les experiències de l’autor en el camp dels
xiquets, el que li ajuda a entendre els comportaments i actituds més freqüents
dels mes petits.
El
llibre està escrit per a professionals de l’ensenyança i per a pares i mares,
en general per a la gent adulta que està en contacte amb xiquets, per poder
ajudar-los a contribuir en el correcte desenvolupament de la creativitat i la
imaginació del xiquet.
Parts del llibre
El llibre esta dividit
en 45 capítols en els que l’autor ens dona una sèrie de pautes, tècniques o
consells mitjançant activitats, contes o histories reals entre altres mètodes.
Uns
quants capítols estan dirigits per a pares i mares i les persones que conviuen
amb els xiquets a casa, ja que tracta dels objectes de la casa i del menjar. Altra
part del llibre, per exemple, va dirigida a l’ensenyança mitjançant les
endevinalles. Una altra tracta de l’ensenyament partint de contes tradicionals,
on ens dona informació sobre el passat i ajuda a entendre com eren els contes
abans.
Per
últim, la part final, tracta de contes ja fets, reaccions dels xiquets al
escoltar-los i experiències personals de l’autor. Es una part entretinguda i on
es troben sintetitzades moltes de les idees principals del llibre.
Tot
el llibre ens intenta transmetre idees per aconseguir augmentar la creativitat
i imaginació dels infants, no obstant empra distints mètodes, no a soles
pautes, sinó també mitjançant contes, experiències personals, jocs, activitats,
etc...
Opinió personal.
De veritat que com a lector, he gaudit moltíssim del
llibre ja que he pogut extraure molta informació útil per a la meua vida professional
en contacte amb xiquets. Com ja he dit
abans, el considere un llibre molt important que es deuria llegir tota persona
que estiga en contacte amb xiquets ja que ens pot obrir tants a nosaltres com
als xiquets una nova porta a la imaginació i la creativitat amb la qual mai havíem
treballat abans i que jo considere que és molt beneficiosa.
Opinió personal.
De veres que aquest llibre m’ha
paregut molt interessant i molt recomanable per a persones que estiguin en
contacte amb xiquets. M’ha agradat que l’autor ens done pautes, exemples de
activitats i pràctiques que ens poden ajudar als futurs docents a millorar la creativitat
i la imaginació dels xiquets amb els que treballarem algun dia.
El
que més destacaria és la gran varietat de ajudes que ens aporta l’autor amb
moltíssimes propostes de jocs, activitats i practiques, aplicables tant a classe
com a vegades a casa amb les quals el que busca es afavorir als més menuts
proporcionant-li una millor creativitat i un augment de la imaginació, la qual
cosa l’afavorirà ens molts aspectes de la seua vida futura.
Jo
aquest llibre el recomanaria a tots els meus futurs companys de treball o als
meus actuals companys de aula, ja que considere que aporta moltíssima informació
rellevant per al entorn en el que anem a treballar en la nostra vida professional.
De fet, no a soles el recomanaria sinó que quasi el considere un requisit
indispensable per a qualsevol persona que vaja a estar en contacte amb xiquets
ja que aporta moltíssima informació necessària.
Les
activitats que més m’han agradat i que jo posaria en pràctica en la meua aula
són:
Caputxeta en helicòpter:
En aquesta
activitat, l’educador mostra cinc paraules que facan referència clara a un
conte (per exemple el de caputxeta) i mostrar una altra que no tinga res a vore
amb el conte, i els xiquets amb aquestes sis paraules deurà crear la seua pròpia
historia, fent ací un fort exercici de creativitat. A més, l’educador pot
observar la capacitat del xiquet de reaccionar davant d’un nou element
inesperat.
L’error creatiu:
Altra
activitat que m’ha agradat molt és l’error creatiu, en la qual es tracte de
beneficiar la creativitat i la imaginació del xiquet a partir d’un error que
haja pogut cometre. Per exemple, si el xiquet diu que el seu amic viu en una capsa en volta de dir una casa, el mestre te que fer que el xiquet
siga parlant i explicant com si el seu amic visquera de veritat en una capsa.
Conclusió:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada