RESSENYA TÈCNICA
FORMACIÓ LITERÀRIA
2on B - MAGISTERI
LLEGIR PER A CRÉIXER I POEMANIA
FORMACIÓ LITERÀRIA
2on B - MAGISTERI
LLEGIR PER A CRÉIXER I POEMANIA
Dades
Els llibres dels que
vaig a parlar en aquesta ressenya són “Llegir per a créixer”, escrita per JC
Girbés, i “Poemania”, escrit per Anna Ballester. Els dos llibres m’han mostrat la
importància de formar als lectors des de xiquets. La primera edició del llibre “Llegir
per a créixer” va ser possible gràcies al suport de l’Acadèmia Valenciana de la
Llengua i de la Conselleria d’Educació.
Parts i resum
Per començar, cal dir
que “Llegir per a créixer” és un llibre que ens pot considerar com una guia, per
a qualsevol persona que vaja a estar en contacte amb xiquets, ja siguen pares o
docents. Es divideix en quatre parts: En la primera ens explica el per què
tenim que fer lectors, ens conta la importància de la lectura i ens demostra
que els llibres no són objectes sagrats sinó que han d’estar a l’abast dels
xiquets i no passa res si es trenquen o es taquen. Ens defineix més
profundament que és ser un bon lector i ens conta beneficis de la lectura. En
la segona part ens dona claus de com contagiar el gust per la lectura. La
tercera part ens desvela consells per a escollir el llibre adequat. Y en l’última
port ens posa un conte per a començar. On podem veure com apropar-nos als
xiquets des de menuts mitjançant el gust per la lectura.
Per altra banda, “Poemania”
ens parla d’un tema paregut a l’altre llibre però l’enfoca més al que és
el gènere líric i la lectura de la
poesia. L’autora ens destaca la importància de crear activitats que facen que els
alumnes es solten i sigan capaços de dramatitzar, posant en pràctica a més la
seua creativitat i la seua imaginació. L'objectiu de Poemania és proporcionar recursos i estratègies per a incitar a pares, mares i docents a seguir jugant i a redescobrir el plaer de llegir i escriure textos poètics. L'autora vol convidar-nos a transitar tots junts pel fascinant món de la poesia amb lectures en veu alta, amb jocs de memorització, amb activitats per a escriure i recrear poemes i amb propostes de dramatització. Aques llibre és, en definitiva, una guia engrescadora que a nima a posar-la en pràctica.
Opinió personal
El més important que he
pogut extraure de “Llegir per a créixer” és la importància que te el crear el
gust per la lectura, que es forma a partir de la llibertat i no de l’obligació
o imposició de lectures. Per això considere que es molt important que
nosaltres, con a futurs docents sigam capaços de conèixer els nostres alumnes i
saber com tractar-los o que fer amb ells per a aconseguir que la lectura sea un
privilegi i algo que desitgen i no un castic o algo que no apeteix.
Com a futur docent, hem
faria molt feliç veure que els meus alumnes tenen gust per la lectura i que ningú
els té que obligar a llegir res. Quan jo anava a infantil i primària el meu
gust per la lectura era molt gran, perquè tenia llibertat i hem deixaven
escollir els llibres que volguera, els que més m’agradaren. Açò feia que
tinguera il·lusió per la lectura. Però quan vaig arribar a l’ESO i Batxillerat
i al tenir que llegir llibres per obligació en diferents llengües, vaig perdre
eixa il·lusió i va la lectura es va convertir en algo cansat, que ja no em
cridava l’atenció.
Altra cosa que recalca l’autor
i que jo considere molt important és la necessitat de donar exemple als més
menuts. Tant pares com docents, tenim que donar exemple i llegir molt també ja
que així als xiquets se’ls fa més atractiu perquè veuen que nosaltres també llegim.
Per altra banda, en “Poemania”
destaque la importància de fer activitats que desenvolupen la dramatització
dels xiquets ja que proporciona un augment de creativitat i imaginació i suposa
un impuls per a l’afició cap a la poesia i el gènere líric que l’autora ens
mostra tan important.
Per concloure, pense que
els dos llibres coincideixen en un aspecte molt important que és el de fomentar
el gust per la lectura des de ben menut mitjançant l’exemple dels adults i
potenciar aquest gust des de tots els generes, no a soles centrar-nos en un.
Els dos llibres m’han aportat molt com a futur docent i els considere molt
importants com a guies d’ajuda en els mètodes de iniciació a la lectura tant en
l’escola com en casa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada