dilluns, 27 de març del 2017

Competència Literària



Es concep com un procés de desenvolupament de les capacitats i destreses aconseguides per els alumnes, resultat de l’articulació entre els seus coneixements literaris, sabers interculturals, habilitats expressives i comprensives, hàbits i actituds del domini cognitiu, lingüístic i emocional; a través del contacte directe amb la obra literària per a poder establir valoracions i associacions en el ordre de lo literari. La definició actual de competència es relaciona amb el saber, el saber que fer i el saber que ser (Fernández, A. M., 1996); amb major èmfasi en l’un o l’altre segons els criteris assumits pels autors, aixina és vista com: actuació correcta, capacitats agregades, categoria conceptual i configuració psicològica.
La doctora Angelina Roméu Escobar proposa el termini competència cognitiva, comunicativa i sociocultural, que constitueix un tot, divisible únicament des d’un punt de vista metodològic, criteri seguit en en la concepció estratègica didàctica proposada; per a tractar la competència literària, te en compte a la seua definició la relació entre cognició, discurs i societat, i precisa les dimensions e indicadors de aquesta competència, la que definix com: “(…) una configuració psicològica que integra les capacitats cognitives i metacognitives per a comprendre i produir significats, els coneixements a cerca de les estructures lingüístiques i discursives i les capacitats per a interactuar en diversos contextos socioculturals, amb diferents fins i propòsits” (A. Roméu, 2014).
Segons Alejandro Cruzata, per a aconseguir adquirir la competència literària a les aules, es deuen complir les següents premises:
  1. Augment de la complexitat a les activitats discursives on l’estudiant siga capaç de comprendre i produir missatges crítics i valoratius sobre els textos literaris estudiats, acords amb la situació i el context comunicatiu, tenint en compte els processos de percepció i producció crítica de textos literaris.
  2. La capacitació per al coneixement, anàlisi i control dels factors que caracteritzen l’anàlisi dels textos literaris als que tindran que fer front els estudiants amb la col·laboració dels docents.
  3. L’atenció específica a les varietats de textos literaris relacionats amb l’aprenentatge, tant en els aspectes específics de l’assignatura, com en els comuns als processos generals d’aprenentatge, investigació, comprensió i utilització d’informació cultural variada que proposa la literatura.
  4. L’estudi sistemàtic del fenomen literari, que cal de ser interpretat com a producte històric, cultural, lingüístic i estètic.

Assumint tota aquesta informació, podem resumir la competència literària segons la definició enunciada per Cruzata Martínez, A. (2007), qui la definix com: el resultat de les reflexions i valoracions independents i crítiques, que fa el lector, segons una perspectiva creativa, cognoscitiva, comunicativa, crítica i valorativa, que expressa de forma oral o escrita en el acte de la producció del discurs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada