LITERATURA Y FET LITERARI
Què és el que fa que un text siga
literari?
En primer lloc, aquest vocable és una
paraula polisémica. És ‘’arte de la expresión verbal”. “Conjunto de las
producciones literarias de una nación, de una época o de un género” “Conjunto
de obras que versan sobre un arte o una ciencia” “Conjunto de conocimientos
sobre literatura” “Tratado en que se exponen estos conocimientos” (RAE,
2017)
Segons aquests definicions, és un
conjunt de coneixements i habilitats que formen un tot per a donar eficacia al
llenguatge i al conjunt d'obres que versen sobre un art o una Ciència.
És un fet que esta lligat amb altres
àrees i disciplines que es relacionen amb ella, la llengua, la filosofia, la
pedagogia i per descomptat la didàctica. (Mínguez 2010)
Al llarg de la història, este terme ha
anat evolucionant i tenint distintes fases, és per això que están intimament
relacionats.
Perquè una obra puga adquirir la
qualitat de literària, és necessari mesurar-la de manera subjectiva,
reflexionant sobre ella. La seua
ensenyança en les escoles ha sigut bàsicament enfocada a formes d'escriptura
segons l'època corresponent.
Qualsevol novel·la, conte, text, poema
para a ser considerat com literari quan el lector ho considera com a tal es en
aques coment quan es convertix en literatura. D'ací que els mestres, com ja
està exposat anteriorment, han d'ensenyar-la per mitjà de la utilització del
llenguatge ja siga de manera escrit o verbal.
Els alumnes no poden començar la casa
per la teulada, és necessari que adquirisquen una competència literària mínima
perquè puguan progressar cap a nivells més complexos.
Qué ése ñ que fa d’un missatge verbal
una obra d’art? (Ben Miral. Roman Jakobson, 1994)
Encara avui no ho sabem i som deutors
d’aquesta questió. Estes idees evolucionen epistemológicament. La literatura
volia trovar la seura propia definicó en l’elaboració d’un material lingüistic
i d’unes estructures verbals.
La novel.la, incorpora, normalment, el
llenguatge ordinari i més sencilla a les circunstancies socio-contextuals. Es a
dir, el llenguatge ordinari o pràctic és diferent al literari.
“El conjunt de literatura (real o
potencial) es definia així, en el cas de les opcions formalistes, en funció
d’un llenguatge particular: a vegades se’n deia -- llengua de la literatura --,
discurs literari o fins i tot registre literari. (Roger Fowler, 1994).
Però el concepte de registre és més
flexible encara. “Hi ha un criteri flexible que permet delimitar clarament allò
que és literatura i diferenciar-ho d’allò que no ho és” (Sebastià Serrano,
1994)
Estem davant d’una nova problemática, la
de la mutabilitat de la literatura i fel det literari. És per aquest motiu que parlar de
literarietat és parlar de historia i de la seua evolució al llarg del temps.
“Una teoría centrada a definir el
concepte de literarietat no tindria prou cap predictiva, ja que el seu objecte
d’estudi no és sinó una idealització d’uns fets concrets sesibles a unes regles
d’evolució explicables.”
Comptat i debatut, parlar de literatura
és al mateix temps fer-ho de Kafka, de Joyce, de Quenean o de Joan Fuster. El
seus textos donen plaer al lector per la gran belleça que transmiten.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada